Den kanadensiske journalisten Doug Sanders beskriver migration i boken Arrival Cities som ”the great and final shift of human populations out of rural, agricultural life into cities" och betonar att vi måste ”devote far more attention to these places, for they are not just the sites of potential conflict and violence but also the neighbourhoods where the transition from poverty occurs, where the next middle class is forged, where the next generation´s dreams, movements and governments are created." Detta väcker såklart frågor kring identitet, kolonialism, nationsbyggande och gränser, men en ”arrival city” karaktäriseras också av personliga erfarenheter som hemlängtan, osäkerhet och drömmar om ett bättre eller annat liv. I en serie scenkonstverk har vi undersökt hur vi kan gestalta dessa erfarenheter utifrån olika utgångspunkter (där vårt fokus främst har legat på berättelsen om oss själva som gränsvakter).
Arrival Cities: Hanoi är den tredje delen i detta pågående arbete. Föreställningen är en meditiation kring minne och identitet där vi möter olika berättelser och aspekter kring den Vietnameiska storstaden Hanoi genom de tre medverkande musikernas (http://www.thesixtones.net) berättelser och musicerande. Musiken, det filmade materialet och ljudlandskapen speglar en levande stad full av traditioner och möten, bl.a får vi ta del av skådespelares och gatuförsäljares försök att skapa ett liv för sig själva och sin familj i Hanoi.
Koncept, musik och video: Kent Olofsson och Jörgen Dahlqvist
Medverkande, musik och video: Ngô Trà My, Nguyen Thanh Thuy och Stefan Östersjö
Medverkande (filmat material): Luu Nguc Nam
Rum: Marcus Råberg. Koreografi: Miguel Cortés
Premiär 16/11 kl 19.30, spelar därefter 17-18/11 kl 19.30 och 2/12 kl 20.00
Inter Arts Center, Bergsgatan 29, Malmö
Föreställningen framförs på engelska och är en del av Tacit or Loud