FGindexDockorna.jpg

Miguel Cortés tilldelades under oktober 2015 Konstnärsnämndens ettåriga arbetsstipendium för research inom bl.a. body & voice och nya koreografiska samarbeten. 

Mellan den 24 september och 4 oktober medverkade Miguel Cortés i Camilla Stages kritikerrosade dansverk Suite of Touch på Dansehallerne i Köpenhamn. Tillsammans med sex internationella danskonstnärer och tre barockmusiker utforskades fysisk beröring på olika plan.

Malin förbereder och planerar för en vandringsföreställning i stadsrummet riktad till barn från 5 år. Anaayafågeln är en saga som gestaltas med dans, ljudinstallation med berättelse och musik samt storskaliga bilder. Verket har premiär i maj 2016 med stöd av Statens Kulturråd, Kultur Skåne och Malmö Kulturstöd.

På Viktoriateatern den 28 maj kl. 15.10 under Fri Scen på Scenkonstbiennalen 2015!

Två dockor i vuxen storlek och två dansare konfronteras i ett poetiskt verk om det obeständiga i kropp och identitet.

Vid det ständigt närvarande havet möts dockor och dansare i en identitetslek. Dockorna blir isärplockade och deras inre världar exponeras; ett ansikte faller isär, en arm flätas av kvistar. De givna rollerna krackelerar... Två dockor i vuxen storlek och två dansare konfronteras i ett poetiskt verk om det obeständiga i kropp och identitet.

”Möjligen är titeln alltför blygsam på ett verk som präglas av en poetisk skärpa av den här kalibern. För vilken plats har ett verk som detta i vårt kulturlandskap? Ett konstverk som kräver en lång mognadsprocess och som bygger på ett intrikat samarbete, som aldrig kan klämmas fram genom säljande slogans? ... Just så här finmaskigt och sällsynt trevande måste ett samtida dansverk få vara. Utan att behöva argumentera på andra sätt än genom rörelsen i sig.”

Malena Forsare, Sydsvenskan

 

Medverkande:

Text, koreografi och regi Malin Skoglund
På scen
Ingrid Rosborg
Khamlane Halsackda
Kompositör Johannes Burström
Dockor Richard Szedelyi
Ljus Thomas Dotzler

 

 

 

 

 

 

Malin Skoglund undersöker utanförskap och kroppens och språkets gränser. Hon har en Interschool Masters Degree från California Institute of the Arts och har varit verksam som scenkonstnär med uppsättningar som Sunset over Malmö Boulevard (Bastionen 2011), Play/the Game (Inkonst, 2008), Recycle (Inkonst, 2006) och Jag är en människa inte att lita på, eller Domino Dancing (Teater Lilith, 2006). 

Mer info: www.alltljuspadockorna.se

Den kanadensiske journalisten Doug Sanders beskriver migration i boken Arrival Cities som ”the great and final shift of human populations out of rural, agricultural life into cities" och betonar att vi måste ”devote far more attention to these places, for they are not just the sites of potential conflict and violence but also the neighbourhoods where the transition from poverty occurs, where the next middle class is forged, where the next generation´s dreams, movements and governments are created." Detta väcker såklart frågor kring identitet, kolonialism, nationsbyggande och gränser, men en ”arrival city” karaktäriseras också av personliga erfarenheter som hemlängtan, osäkerhet och drömmar om ett bättre eller annat liv. I en serie scenkonstverk har vi undersökt hur vi kan gestalta dessa erfarenheter utifrån olika utgångspunkter (där vårt fokus främst har legat på berättelsen om oss själva som gränsvakter). 

Arrival Cities: Hanoi är den tredje delen i detta pågående arbete. Föreställningen är en meditiation kring minne och identitet där vi möter olika berättelser och aspekter kring den Vietnameiska storstaden Hanoi genom de tre medverkande musikernas (http://www.thesixtones.net) berättelser och musicerande. Musiken, det filmade materialet och ljudlandskapen speglar en levande stad full av traditioner och möten, bl.a får vi ta del av skådespelares och gatuförsäljares försök att skapa ett liv för sig själva och sin familj i Hanoi. 


Koncept, musik och video: Kent Olofsson och Jörgen Dahlqvist
Medverkande, musik och video: Ngô Trà My, Nguyen Thanh Thuy och Stefan Östersjö
Medverkande (filmat material): Luu Nguc Nam
Rum: Marcus Råberg. Koreografi: Miguel Cortés
Premiär 16/11 kl 19.30, spelar därefter 17-18/11 kl 19.30 och 2/12 kl 20.00
Inter Arts Center, Bergsgatan 29, Malmö
Föreställningen framförs på engelska och är en del av Tacit or Loud

Ett annorlunda och mycket spektakulärt inslag i Ystad Sweden JazzFestival är otvivelaktigt en dans- och musikföreställning på Lantmännens höga silo i Ystad hamn. Medverkande är Sardine Sauvage och den schweiziska ”überjazz”-trion Rusconi.

Dans Ingrid RosborgMiguel Cortés och Claudine Ulrich
Musik Stefan Rusconi (CH) – piano, Fabian Gisler (CH) – bass, Claudio Strueby (CH) – drums  

Medverkande är Sardine Sauvage, ett konstnärskollektiv baserat i Malmö, och den schweiziska ”überjazz”-trion Rusconi. Koreografen är också från Schweiz, Claudine Ulrich, som producerade sin första klätterdansföreställning 2006 och som gärna tippar golvet 90 grader och leker med den surrealistiska situation som uppstår. Rusconi består av pianisten Stefan Rusconi, basisten Fabian Gisler och slagverkaren Claudio Strueby. Trion har existerat i sju år och gett över 250 konserter i Europa och Asien. Förutom sina huvudinstrument utnyttjar Rusconi & Co. också flitigt den digitala tekniken och sina egna röster för att skapa ett helt unikt sound. Gruppen har väckt stor uppmärksamhet över hela världen och kammat hem en lång rad priser. När Rusconi nu inlett ett samarbete med Claudine Ulrich och Sardine Savage är ambitionen att skapa en vertikal dansföreställning, där gränsen mellan dansare och musiker suddas ut. Lantmännens kaj är en helt unik spelplats, som saknar sittplatser. Ta gärna med egen ”strandstol”, luta dig tillbaka och njut av en högt flygande föreställning.

För mer info: http://www.ystadjazz.se/2014/?page_id=49

Inkonst den 5, 6 och 8 december kl. 19:00

Två dockor i vuxen storlek och två dansare konfronteras i ett poetiskt verk om det obeständiga i kropp och identitet.

Vid det ständigt närvarande havet möts dockor och dansare i en identitetslek. Dockorna blir isärplockade och deras inre världar exponeras; ett ansikte faller isär, en arm flätas av kvistar. De givna rollerna krackelerar... Två dockor i vuxen storlek och två dansare konfronteras i ett poetiskt verk om det obeständiga i kropp och identitet.

Under våren har Flytande Galleriet fått en ny medlem som vi vill välkomna varmt! Claudine och hennes Sardine Sauvage har vid ett flertal tillfällen samarbetat med Flytande Galleriet i olika projekt, bl.a. Rolling Stories och Om att ta plats med konst i offentliga rum. Hon är koreograf och danskonstnär från Schweiz och hennes praktik utmärker sig kanske främst genom dans på hög höjd s.k. areal dans. I samband med Claudines inträde tar Flytande Galleriet, fr.o.m. 2014, steget ut mot att bli en ren samarbetsplattform.

 

Den 24 januari är det urpremiär för verket I sprickorna av Miguel Cortés på Garaget i Malmö och visas därefter i Köpenhamn 1-2 februari. Se kalender för alla datum och tider. 

- If you could switch place with her, would it make any difference to you?
  In what way?

I framförandet tar den excellenta moderna dansaren Anna Pehrsson tillsammans med den skivaktuella och kritikerrosade musikern/ljudkonstnären Sofia Härdig rummet i anspråk som omges av ljud, röstimprovisation, video och realtidsstyrning. Under de 4 timmar som verkat genomförs får besökaren komma och gå som denne vill.  

Röda stenDen 11 februari från 13:30 och två timmar framåt framför Flytande Galleriet verket without/withinRöda sten i Göteborg under utställningen "Plattform #2: Om rymd och maktrelationer". Verket är en serie performances/interventioner och sker i en subtil dialog med Gustavs Hellbergs verk Obstruction.

Utsuddat, ansiktslöst; en tom plats där makt verkar i det fördolda. without/within är en serie förkroppsligade verk som rör sig genom ett landskap av omständigheter och antaganden där maktutövandet ligger utanför vår omedelbara perception. Vad döljs bakom det bortvända och ansiktslösa – det som både lockar och avvärjer blicken?

Ett tomrum,
ensam,    några    och   många
Hängande,
pressad genom systemet
en bit som forslas ner genom trånga passager

På uppdrag av Memory Wax har Miguel Cortés under hösten medverkat i diskussioner inom nätverket Dancing Cities som representant för danskonstnärer i Malmö. Dancing Cities – Ciudades que danzan är ett världsomspännande nätverk av dansfestivaler som tar plats i det urbana rummet. Diskussionerna har berört den europeiska identiteten, om det nu existerar någon sådan. Samtalen har pågått mellan deltagare från olika discipliner och kommer publiceras i CQD:s tidskrift i början av 2012.

Under Skånsk scenkonstdag den 1 oktober, anordnad av Rikstetatern Skåne, detog Miguel Cortés i panelen för en diskussion om repertoarval. Vad ligger till grund för de fria utövarnas val av repertoar och hur mottas det av arrangörerna runt om i Skåne? Är det scenkonst i en vidare bemärkelse som teaterföreningarna vill ha eller är det fortfarande teater man vill ha? Många intressanta frågor berördes i diskussionen och förhoppningsvis ledde det till nya visioner och insikter. Dock kvarstår det absolut största hindret av alla: hur i allsin dar ska det fria danskonstlivet kunna konkurrera med institutionernas kraftigt subventionerade prissättning??? Antingen tar man bort subventionerna för institutionerna (och deras uppdrag) eller så inför region Skåne ansenliga stödåtgärder åt de fria danslivets turnéverksamhet...

Low impact!Under Utfall på Malmöfestivalen medverkade Flytande Galleriet tillsammans med andra grupper och korografer ur Malmös fria dansliv med olika platsspecifika verk. De flesta verken skapades under en fyradagarsworkshop, och var av mer eller mindre utforskande karaktär, för att sedan visas under fyra tillfällen den 24 augusti.

Det magiska trädet I Kungsparken, MalmöPremiär i ösregn och en helg följt av ostadigt väder, trots detta, kom över 500 personer för att se årets upplaga av Rolling Stories – Det magiska trädet. Tack till er alla som kom och till er alla fantastiska människor som var med och skapade magi i Kungsparken! Snart lägger vi upp bilder här och videoklipp från föreställningen.

Det enda vi kan beklaga (trots en mycket bra uppbackning från press inför premiär) var den totala frånvaron av recensenter... Mycket tråkigt, tycker vi, men kanske symptomatiskt för den brist på stöd för det fria kulturlivet som råder hos massmedia i Malmö.

 

 

 

Följ med in i Kungsparkens bokskog då ett magiskt träd vaknar till liv och avslöjar en förtrollad värld som kan vara både vacker och grym. Högt uppe bland trädkronorna och inne bland bladverken har en fabrik under generationer hållit produktionen igång. Men snart sipprar drömvärlden in och uppenbarar en alldelles speciell värld där oförglömliga gestalter träder fram...

Kom och se en familjeföreställning i skymningslandet med sång, dans och trummor på hög höjd! Rekommenderas för alla över 8 år. 
Läs artikel i Sydsvenskan!

Lyssna i Sveriges radio P4!

Fri entré!

Datum: 11-14 aug
Tid: kl. 20:00-20:45
Plats: Kungsparken till höger om Kasinot, 100 meter från grillen (vid Slottsgatan)

I samarbete med Kastanjeskolan i Sofielund i Malmö deltar Flytande Galleriet under hösten 2011 i skapande skolaprojektet "Våra berättelser i rummet". Tillsammans med barn ur årskurs fem utforskar vi olika rum i vilka de rör sig: i skolan och kvarteren runt omkring Sofielund. Vilka berättelser finns där? Och vilka nya berättelser kan vi skapa?! Vi ser med spänning fram emot att få arbeta tillsammans med dem och få ta del av deras kreativitet och drömmar!

Mellan den 14 maj till den 5 juni 2011 arrangerade Flytande Galleriet i samarbete med Kulturkraft Syd en serie möten, samtal, föredrag och workshop under namnet Om att ta plats i offentliga rum.

Flytande Galleriet har under 2011 gett sig in i ett konstnärligt forskande kring begreppet offentlighet. Det hela startade i februari då vi döpte in oss i vår egen konstpraktik genom DOP på Galleri Makeriet. Med DOP närmade vi oss offentlighetsbegreppet genom att undersöka gränsdragningar (inkluderande och exkluderande) för gemenskaper.

Vi är igång! Lustfyllt och förvirrande arbetar vi under fyra intensiva dagar med Att ta plats med konst i offentliga rum. Tio konstnärer från olika fält undersöker temat i teori och praktik. Vi återkommer med mer information när vi är klara. 

Vi vill passa på att tacka våra föreläsare Maria Hellström Reimer, Efva Lilja, Lisa Nyberg och Johanna Gustavsson för inspirerande möten och samtal. Vi hoppas få se mer av er framöver!

 

Den 29 maj kommer Efva Lilja – koreograf, professor och rektor på Danshögskolan i Stockholm – till Malmö för att berätta och samtala kring sina erfarenheter av att ta plats i olika rum.

Med en bakgrund som dansare började hon koreografera och 1982 presenterades hennes första verk. Sedan dess har arbetet resulterat i verk för olika scenrum, site specifcs, video, flm och tv i mer än trettio länder. 1985-2005 utarbetades merparten av dessa inom hennes ensemble E.L.D. Forum för ny koreografsk scenkonst. Några av de mest uppmärksammade verken, är de som producerats på uppdrag av stora konstinstitutioner som Centre Georges Pompidou i Paris 1994, Moderna Museet i Stockholm 2000 och 2003, Baltic Art Center i Visby 2001 samt för The Guggenheim Museum i Bilbao 2001. Efva Lilja har också skrivit fera uppmärksammade böcker om dans.

Genom åren har Efva Lilja mottagit ett fertal priser och utmärkelser för sitt konstnärlig arbete. 2003 utsågs hon till professor i koreograf och 2006 till rektor vid Danshögskolan i Stockholm.

 

Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29 i Malmö

 

Tid: Kl. 12:00-15:00

Tisdagen den 31 maj kommer Malmö Fria Kvinnouniversitet, MFK,  för att berätta om hur dem jobbar i ett offentligt rum, om separatism både som strategi och om en outtalad separatism vid kulturella evenemang och i kritisk konstpraktik.

MFK- initierades 2006 av konstnärerna Lisa Nyberg och Johanna Gustavsson. MFK är ett pågående deltagande konstprojekt och en feministisk organisation för kritisk kunskapsproduktion. Deras mål är att lyfta och diskutera samtida politiska frågor genom att låta erfarenheter och kunskap från olika fält mötas. Genom konstnärliga, experimentella och radikala pedagogiska metoder hoppas dem kunna brygga teori och praktik och därmed utmana rådande normer och maktstrukturer. Deras arbete har tagit formen av läsgrupper, workshops, föreläsningar, fysiska övningar, manifestationer, filmscreenings, utställningar mm. Under våren har dem arbetat med "Insisting to be part of this moment/movement" på Konsthall C i Stockholm och gett ut boken Do the Right Thing- en handbok från MFK.

 

Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29 i Malmö

 

Tid: Kl. 18:00-21:00

Den 18 maj gästas vi av Maria Hellström Reimer som kommer för att berätta och samtala kring offentligheten som begrepp samt sina erfarenheter av att ta plats i olika rum.

Maria Hellström Reimer, konstnär och professor i design i teori och praktik vid Malmö Högskola, området för konst, kultur och kommunikation. Sedan 2009 ledamot av Vetenskapsrådets kommitté för konstnärlig forskning. Bland publikationerna märks Land Use Poetics (2011); Steal This Place – The Aesthetics of Tactical Formlessness and the Free Town of Christiania (2006), och Design Spaces (2005). Har under de senaste åren sysslat med konstnärlig forskning med inriktning mot estetisk aktivism, filmisk föreställning och nya urbana offentligheter.

Plats: Inter Arts Center, Bergsgatan 29 i Malmö

Tid: Kl. 12:00-15:00

På Garaget i Sofielund, Malmö, kl. 9:30-14:00
Tema: Om att ta plats med konst i offentliga rum
Arrangörer: Flytande Galleriet i samarbete med Kulturkraft Syd.

Genom ett OPEN SPACE öppnar vi upp för spontana samtal och reflektioner om hur konst kan verka i offentliga sfärer. Alla som är intresserade av temat är välkomna!

Att ta plats med konst i ett offentligt rum är att röra sig bland diskursiva formationer, en del dolda och andra mer uttalade. Hur påverkas konsthandlingar, rum och diskurser av detta möte? Är offentligheten till för alla? Och vilka är "alla"?

OPEN SPACE är som ett långt intensivt kafferep. Deltagarna formulerar gemensamt frågor kring temat och vi sätter upp ett schema för de olika samtalen. Deltagarna bestämmer själva hur de vill  röra sig mellan samtalen och när de vill ta pauser. Vi bjuder på fika till alla som deltar!

OPEN SPACE ingår i en serie mötesplatser, samtal och arbetsprocesser som Flytande Galleriet initierat under våren 2011 för att undersöka temat: om att ta plats med konst i offentliga rum. Den 18 maj samtalar vi med Maria Hellström Reimer (konstnär och professor i design i teori och praktik), den 29 maj samtalar vi med Efva Lilja (koreograf och rektor på Danshögskolan i Stockholm) och den 31 maj med MFK (Malmö Fria Kvinnouniversitet) på Inter Arts Center i Malmö.

Om ni är intresserade att delta i fortsatta samtal och arbetsprocesser, läs mer om evenemanget och anmäl ert intresse via:  www.flytandegalleriet.se eller Kulturkraft Syd

14, 18, 29, 31 maj och 2-5 juni 2011

I samarbete med Kulturkraft Syd inbjuder Flytande Galleriet till teoretiskt och praktiskt undersökande kring offentlighet och konst.

Innehåll

  • Diskussioner och problematisering (genom teori och praktik) om att ta plats med konst i olika typer av offentlighet.
  • Open Space-process där deltagarna själva har möjlighet att påverka och forma upplägg och arbetsmetoder.
  • Inbjudna föreläsare som kommer för att inspirera och dela med sig av sina erfarenheter kring temat. Bl.a. kommer Efva Lilja, koreograf och rektor för Danshögskolan i Stockholm.

Vi startar med 2-3 träffar under maj där vi samtalar, diskuterar, lyssnar till föredragshållare och deltar i en Open Space-process. Mellan den 2-5 juni arbetar vi tillsammans teoretiskt och praktiskt kring temat. I mån av plats är träffarna i maj även öppna för deltagare som inte deltar under arbetsprocessen (2-5 juni).

Att initieras in i olika gemenskaper och nya gemenskapers bildande är temat då vi i Flytande Galleriet skapar vår egen, den 5 februari på galleri Makeriet i Malmö.  Det blir en kväll då ett gemensamt undersökande kring gränsdragningar tar sin början, såväl på mikro- som på makronivå.

Samtidigt som vi initierar vår egen gemenskap så får ni, galleriets gäster chansen att upptas i andra gemenskaper konstruerade av inbjudna konstnärer. Alla gemenskaper återfinns på kvällens meny där ni själva väljer utefter behag. Vill ni lägga till en går det givetvis för sig. Flytande Galleriet kommer varsamt och med omtanke att vägleda er, samt själva bli vägledda, in i nya sammanhang. Kvällen bjuder på reflektion över gemenskaper som formas och löses upp och över de gränsdragningar som utgör maktstrukturers traditionella fäste.

Aktuellt

Room X för Riksteatern!

Room X– utdrag

Room X– trailer

Frozen in Amber visas åter på Bastionen!

från The Art & Confusion Project av Miguel Cortés.

Den 18-19 mars 2022 spelas Miguel Cortés' senaste verk Frozen in Amber på Bastionen i Malmö samt Atalante i Göteborg den 25 och 26 mars.  Det är en poetisk resa genom en värld där språket springer runt i ekorrhjul. Under ett chiffer av kåda och metall framträder genom dans, musik och röst, en samling associativa tablåer av dystopisk ärlighet.

Läs mer: https://artandconfusion.com/index.php/sv/25-frozen-in-amber-spelar-igen-i-malmo-och-goteborg

Frozen in Amber 

A Beginner’s Guide to Darkness

av Heart Archive/Malin Skoglund i samarbete med PotatoPotato Scenkonst.

If the end of the world is inside you,
draw it out and start knitting.

A beginner’s guide to darkness är ett ca 20 min långt konstverk om att ta vara på garnet och sticka sin väg genom mörkret.

Läs mer: A Beginners Guide to Darkness

 

Infomejl!

Vill du information om aktuella visningar och föreställningar kan du prenumerera på våra infomejl!



Joomla Extensions powered by Joobi
Go to top
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com