Miguel Cortés (f. 1964) arbetar i sina verk med kropp, multimedia och text där den samtida danskonsten bildar en klangbotten, färgad av en karriär som sträcker sig över 20 år tillbaka i tiden inom dans, teater och film. Sedan 2010 är han medlem av Flytande Galleriet i Malmö.
I fokus för Cortés utforskande befinner sig ofta det mellanmänskliga mötet; en relation till människan där skröpligheten är en del av samvaron. Av speciellt intresse är olika typer av tillstånd som för honom utgör en väsentlig del av varandet: mellanrummen där vi uppfattar och upplever oss i världen.
Hans verk utgår ofta ifrån sociala frågeställningar vilka styr och sätter sin prägel på valet av uttrycksmedel. Inbäddat i en tvärkonstnärlig kontext ges kropp, media, rum och text plats i sökandet efter det dialogiska.
Från och med 2014 (då Flytande Galleriet blir en renodlad kollaborativ plattform) driver han sina enskilda konstnärliga projekt genom The Art & Confusion Project, www.artandconfusion.com.
Skapar sitt nya verk I sprickorna med premiär 24 januari 2013 på Garaget i Malmö samt på Dansehallerne i Köpenhamn
Arbetar med sitt nya verk I sprickorna som kommer att uppföras under januari 2013 på Garaget i Malmö
Skapar tillsammans med Nilson och Skoglund verket without/within som visas på Röda sten konsthall i Göteborg.
Våra berättelser i rummet – ett Skapande skola-projekt för Kastanjeskolan i Malmö.
Grounded – en intervention av Flytande Galleriet under Utfall på Malmöfestivalen.
Rolling Stories 2011 – Det magiska trädet. En platsspecifik föreställning på höghöjd av Flytande Galleriet och Sardine Sauvage i en 20 meter hög bok i Kungsparken i Malmö.
Flytande Galleriet arrangerar Om att ta plats – en serie föreläsningar/samtal och workshop om konst i det offentliga rummet. Genomfördes i samarbete med Kulturkraft Syd.
Flytande Galleriet skapar DOP; en happening på galleri Makeriet i Malmö.
Medverkar i Sardine Sauvage:s föreställning Ikarus' thoughts (after the fall) på klocktornet i Lunds domkyrka.
Tilldelas bidrag av Statens kulturråd för projektet Det magiska trädet. Projektets spelperiod skjuts dock upp till sommaren 2011 i väntan på ytterligare finansiering. Projektet startar under senare delen av 2010.
Lämnar Rörelsen och bildar tillsammans med Annou Nilson och Malin Skoglund Flytande Galleriet.
Annou Elanor Villdra Nilson (f. 1976) utgår från kroppsliga och rumsliga tillstånd i sin konstnärliga praktik. Med en blandning av butoh, performance konst, installationer och text skapas verk som försöker lösa upp tid och rum och synliggöra pågående och instablia processer.
Under ytan finns ett kännbart kaos. Uttrycket närmar sig det extatiska, det absurda och det organiska. Personliga erfarenheter, maktstrukturer, mellanmänskliga relationer och förbindelser till naturen skapar innehåll.
Nilson har sedan 1998 studerat samtida dans för mästare såsom Yoshito Ohno, Dairakudakan, Yumiko Yoshioka, SU-EN och Katsura Kan. Nilson har bland annat medverkat i verk av Memory Wax, Malin Skoglund och SU-EN Butoh Company.
2009 fick Nilson ett stipendium från Stipendiestiftelsen för studier av japanskt samhällsliv. I Japan undersökte Nilson, den samtida och den historiska butohformens språk, metod, estetik och verkningar.
Malin Skoglund (f. 1975) undersöker utanförskap och kroppens och språkets gränser. Hon har varit verksam som scenkonstnär i Skåne med uppsättningar som Sunset over Malmö Boulevard (Bastionen 2011), Play/the Game (Inkonst 2008), Recycle (Inkonst 2006) och Jag är en människa inte att lita på, eller Domino Dancing (Teater Lilith 2006).
"Med rörelse och ord som råmaterial söker jag skärpa för att spegla och bearbeta den verklighet som omger mig. Texten är en språngbräda in i rörelse och har ofta rytmiska undertoner eller poetiska dimensioner."
Sceniskt dras hennes arbete mot det udda eller absurda, personliga uttryck, och karaktärer. Humor och satir har utvecklats som ett sätt att kritisera. Hon vill synliggöra längtan och motstånd, både inre och yttre, och belysa en del av de koder och normer som styr det samhälle vi lever i. Rörelserna kan arbeta som textens undermedvetna, dess känsloliv, eller kanske som dess motpol. Scenkonstens förgänglighet och omedelbarhet ställs mot ordens tyngd och spår.
Malin har en Interschool Masters Degree på California Institute of the Arts (critical studies och koreografi). Hon är utbildad i fysisk teater på Ècole Jacques Lecoq och har även en Bachelors Degree från London Contemporary Dance School. Malin erhöll Region Skåne Kulturstipendium 2007 och Malmö Stads Kulturstipendium 2006.
Under 2022 ger Flytande Galleriet workshops åt teaterföreningar i att arrangera platsspecifik dans-...
Under november och december 2021 visades Room X i Jokkmokk, Gävle och Karlstad. Miguel Cortés och...
Nu söker Riksteatern danskonstnärer till Room X! Room X utgör ett unikt tillfälle för...
från The Art & Confusion Project av Miguel Cortés.
Den 18-19 mars 2022 spelas Miguel Cortés' senaste verk Frozen in Amber på Bastionen i Malmö samt Atalante i Göteborg den 25 och 26 mars. Det är en poetisk resa genom en värld där språket springer runt i ekorrhjul. Under ett chiffer av kåda och metall framträder genom dans, musik och röst, en samling associativa tablåer av dystopisk ärlighet.
Läs mer: https://artandconfusion.com/index.php/sv/25-frozen-in-amber-spelar-igen-i-malmo-och-goteborg
av Heart Archive/Malin Skoglund i samarbete med PotatoPotato Scenkonst.
”If the end of the world is inside you,
draw it out and start knitting.”
A beginner’s guide to darkness är ett ca 20 min långt konstverk om att ta vara på garnet och sticka sin väg genom mörkret.
Läs mer: A Beginners Guide to Darkness